Vad är V2G, V2H och V2L?


Hur funkar det i praktiken?

Med elbilens framfart har också nya möjligheter dykt upp – inte minst kring hur bilen kan användas som energikälla. Begrepp som V2G, V2H och V2L blir allt vanligare, men vad betyder de egentligen, och hur fungerar tekniken i praktiken?


Vad betyder V2G, V2H och V2L?

V2G står för Vehicle-to-Grid – att elbilen kan skicka tillbaka ström till elnätet. Det innebär att bilen inte bara laddas, utan också kan avlasta elnätet vid behov.

V2H betyder Vehicle-to-Home. Här används bilens batteri för att driva ett hushåll – till exempel under strömavbrott eller när elpriset är som högst.

V2L står för Vehicle-to-Load och syftar på att bilen fungerar som ett portabelt batteri för att driva enskilda apparater, verktyg eller exempelvis en campingutrustning.


Hur fungerar tekniken?

För att möjliggöra dessa funktioner krävs att bilen har dubbelriktad laddning (bidirectional charging), något som inte alla elbilar stödjer än. Dessutom behövs rätt typ av laddbox, växelriktare och ibland godkännande från elnätsägaren.

V2G används i samarbete med elnätsoperatörer och kräver integration i energisystemet. V2H kan styras via smarta energisystem i hemmet, medan V2L ofta fungerar direkt via ett eluttag i bilen – till exempel på Hyundai Ioniq 5 eller Kia EV6.


Vilka bilar har stöd för V2G, V2H och V2L?

Bara ett fåtal bilar på den svenska marknaden har fullt stöd för V2G, men listan växer. Nissan Leaf var först ut med V2G-stöd i Europa. Hyundai, Kia, MG och Volkswagen erbjuder flera modeller med V2L.

För att få V2H krävs ofta integration med hemmets elsystem och rätt typ av laddinfrastruktur. Flera laddboxtillverkare, som Wallbox och Nilar, har börjat erbjuda lösningar för detta.


Fördelar med V2X-teknik

Att kunna använda bilen som energikälla har flera fördelar:

  • Stödjer elnätet vid effektbrist (V2G)
  • Minskar elkostnader i hemmet genom att ladda när elen är billig (V2H)
  • Fungerar som backup vid strömavbrott
  • Ger flexibilitet vid exempelvis camping, hantverk eller elverktyg (V2L)

Utmaningar och begränsningar

Det finns fortfarande hinder: tekniken är inte standardiserad, laddboxarna är dyra, och elnätsbolag måste ofta godkänna installationen. Vissa elbilar har dessutom begränsningar i hur ofta de kan ladda ur och ladda upp batteriet utan att det sliter på livslängden.


Sammanfattning – en del av framtidens energisystem

V2G, V2H och V2L är exempel på hur elbilar inte bara är fordon – utan aktiva delar av framtidens energisystem. Även om tekniken ännu är i sin linda i Sverige, finns stor potential att spara pengar, minska klimatpåverkan och förbättra energisäkerheten i hemmet.

💡 TIPS: Om du funderar på elbil – välj en modell som stödjer dubbelriktad laddning. Det kan ge dig fördelar längre fram, både ekonomiskt och praktiskt.

DELA VIA:
Facebook
X

Läs mer:

VOLVO

VOLVO

ABARTH

ABARTH

ISUZU

ISUZU

DACIA

DACIA

CUPRA

CUPRA

MG

MG

AIWAYS

AIWAYS

SUBARU

SUBARU

SUZUKI

SUZUKI

FIAT

FIAT

SEAT

SEAT

MINI

MINI

MAXUS

MAXUS

MAZDA

MAZDA

OPEL

OPEL

HONGQI

HONGQI

ZEEKR

ZEEKR

XPENG

XPENG

BYD

BYD

NIO

NIO

FERRARI

FERRARI

BENTLEY

BENTLEY

JAGUAR

JAGUAR

PORSCHE

PORSCHE

DODGE

DODGE

JEEP

JEEP

FORD

FORD

LEXUS

LEXUS

HONDA

HONDA

NISSAN

NISSAN

RENAULT

RENAULT

PEUGEOT

PEUGEOT

HYUNDAI

HYUNDAI

SKODA

SKODA

AUDI

AUDI

BMW

BMW

TESLA

TESLA

KIA

KIA

TOYOTA

TOYOTA

VOLVO

VOLVO